Jul. 2014

I demand an Internet built on smoke signals and smoke detectors.

Last Modified: Sun Aug 3 06:21:40 UTC 2014

A Review 2014-08-02 [Sat] 16:51

"Brothers - A Tale of Two Sons" を終えた。 泣けた。

萩尾望都「トーマの心臓」には、たしか次のような文句が出てくる。 「人の死には二段階ある。まず生物学的な死で、二番目は忘れ去られることの死だ。 もし彼がぼくを忘れないとしたら、自分は永久に彼の中で生きつづけるだろう…」

海外ではもうだいぶ前からビデオゲームを「芸術表現」として扱うべきか否か、 という議論がされているが、日本ではあまり聞かない。これはそういう 「作品」としての性格が濃いゲームである。といってもなにか前衛的な内容ではなく、 きわめて普通の寓話だ。このストーリーはきっと日本人好みなんじゃないかと思う。 新山はメッセージ性のあるゲームが好きだ。個人的にはファンタジーな世界観は 結構どうでもいいのだが、グラフィックスも綺麗だった。 しかもゲームとしてもよくできているのがいい。紙芝居のように、 ただ簡単にクリックしていけば終わるというふうにはなっていない。 といって難しすぎず、普段あまりゲームをやらない大人でも 十分に楽しむ余裕があると思う。

このゲームの根底に流れるテーマは、おそらく「人が死ぬこと」である。 あるいは「人が死なないこと」といってもいいかもしれない。といってもこれは べつにユーレイ的な意味ではなくて、冒頭に挙げたような意味で、なのである。 テーマは非常に重いわけではないが、感情移入するのにある程度の年齢はいるだろう。 まあ、高校生ぐらい以上向けか。コントローラーが必要と書かれているが、 実際にはキーボードだけでも十分楽しめた。これまでプレイしたゲームのうち、 確実に5本指には入るだろう。「ビデオゲームなんてくだらねー」と 思っている大人にこそプレイしてもらいたいゲームである。

It's on? 2014-07-28 [Mon] 07:17

So I started playing this "game", and I'm not really sure if I can do well on it. And I hear it's very, very competitive.

Normally, I'm fine with competitions if I'm given a chance to outwit others (that's pretty much how I got a degree and job). But this time, it seems fairly standardized process, and people tend to count on small details, or just by luck. And yes, my favorite tactics is a surprise attack.

Anyway, I'll try to play this "game" for a while from now.

Bookmarks 2014-07-22 [Tue] 00:31

this is a bookmarklet that shows a Unicode codepoint of a currently selected character. Apparently, I tend to use this a lot.

The Ultimate Cause of "Leaky" Abstraction 2014-07-21 [Mon] 19:26

A belief that abstraction is possible at all.

Who Said Quantitative Metrics is Always Better Than Qualitative Ones? 2014-07-21 [Mon] 19:26

Yeah.

I mean... yeah... 2014-07-16 [Wed] 23:22

https://github.com/euske/pushmo-solver

*Rinse and Repeat*

By the Way, This. 2014-07-15 [Tue] 22:51

I forgot to mention that I joined Accessibility Jam. And here's my game.

Lesson: It gathered some traction before it started. Once it began, very few people actually participated/cared it.

Kolmogorov Complexity - The Ultimate Test of Software Design 2014-07-15 [Tue] 00:02

Here's how to measure the "goodness" of a software design:

That's it. There's still uncertainty about how to tell if one is "as good" at understanding the software, but the idea here is pretty similar to that of Kolmogorov Complexity, except it uses a human as a turing machine instead. The communication between humans can be compared to a program code too.

Why GUI is slowing down 2014-07-14 [Mon] 23:55

Okay, okay, so I haven't written anything here for a month. That's pretty pathetic.

The other day, I was thinking why IDE is slowing down things for me. It's simple: you have to switch between a mouse and a keyboard. That's it. Yeah.


Yusuke Shinyama
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